Hem / Kundservice / Förseningsersättning

Förseningsersättning

Förseningsersättning tåg & buss

Förseningsersättning innebär att du kan få ersättning om din resa med oss blir försenad eller inställd.
Vi ersätter dock inte följdkostnader som flygbiljetter, missade läkarbesök, förlorad arbetsinkomst o.s.v.

Hur får jag ersättning?

Du kan ansöka om ersättning här på hemsidan genom att fylla i formuläret nedan. Du måste skicka in din ansökan senast två månader från den dagen förseningen inträffade.


Försening 20–39 minuter
Om du drabbas av försening till slutdestinationen med 20 minuter eller mer, men mindre än 40 minuter, har du rätt till ersättning.

  •  50 % av resans pris, vid kontant utbetalning.

Försening 40–59 minuter
Om du drabbas av försening till slutdestinationen med 40 minuter eller
mer, men mindre än 60 minuter, har du rätt till ersättning.

  • 75 % av resans pris, vid kontant utbetalning.

Försening 60 minuter eller mer
Om du drabbas av försening till slutdestinationen med 60 minuter eller
mer, har du rätt till ersättning.

  •  100 % av resans pris, vid kontant utbetalning.
     

Ersättningsregler

  • Vid utbetalning med värdekod ökar ersättningen med 10 %, dock minst 25 kronor. Har du en periodbiljett värderas resans pris till enkelbiljettspriset.
  • Reser du med taxi så ersätter vi dig för taxiresans pris. Högsta ersättningsbeloppet är 1315 kronor vid kontant utbetalning. Väljer du utbetalning av ersättningen i form av värdekod ökar ersättningen med 10 %. Du måste skicka in taxameterkvitto i original. Handskrivna taxikvitton eller kontokortskvitton godkänns ej.
  • Reser du med bil så ersätter vi din resa enligt Skatteverkets regler för milersättning. Högsta ersättningsbeloppet är 1315 kronor vid kontant utbetalning. Väljer du utbetalning av ersättningen i form av värdekod ökar ersättningen med 10 %.
  • Reser du med annan transport så ersätter vi dig för din resa. Högsta ersättningsbeloppet är
    1315 kronor vid kontant utbetalning.

 

Handläggningstiden är upp till 30 dagar från att komplett ansökan inkommit.

 

Tillfällen då ersättningen inte utbetalas

Ersättning utbetalas inte vid störning som är informerad tre (3) dygn i förväg. Störningsinformationen ges på länstrafikens hemsida under trafikinformation, och/eller annonser, hållplatsanslag.


Så använder du din värdekod på Mitt konto eller i reseappen

Du som är berättigad förseningsersättning kan välja att få den utbetalad som en värdekod. Värdekoden kan du använda för köp av biljetter på Mitt konto eller i en reseappen med registrerat mobilnummer. 

För att kunna använda värdekoden behöver du vara registrerad användare på Mitt konto eller ha registrerat ditt mobilnummer i reseappen.

Mitt konto

Logga in på Mitt konto, gå in på Min profil > Betalmedel > Lös in värdekod. Värdekoden kommer då omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.

Reseappen

Öppna appen, registrera ditt mobilnummer om du inte redan har gjort det. 
Klicka på Mer > Mina detaljer > Betalmedel > Min Kundkassa > Använd värdekod. Värdekoden kommer då omvandlas till kundkassa som du kan använda för att köpa biljetter med.

Resa med enkelbiljett från annat län

Har du köpt din biljett i ett annat län, eller ett annat läns reseapp?
I så fall ansöker du om förseningsersättning hos det trafikföretag där du har köpt din resa.

Blekingetrafiken

Hallandstrafiken

Jönköpings Länstrafik

Kalmar Länstrafiken

Skånetrafiken

Västtrafik

Resa med Resplusbiljetter

Har du drabbats av försening och har en Resplus biljett, gör du din ansökan om ersättning via länken nedan:

Förseningsersättning Resplus  

Resa i Danmark

Om du blir försenad på sin resa mellan Österport och Sverige, ska du vända sig till Skånetrafiken för att ansöka om förseningsersättning. DSB kommer inte längre hantera dessa ärenden.

 

Frågor eller funderingar

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter

Symbol pratbubbla med ett frågetecken i

Symbol av ett kuvert

Symbol av en telefonlur

x