1.1. Länstrafiken Kronobergs ansvar för förseningar, inställda resor och följder därav begränsar sig till vad som anges i detta dokument och Länstrafiken Kronoberg ersätter således inte några andra kostnader eller skador än vad som anges i detta dokument.
1.2. Trafik utförs enligt vid var tid offentliggjord tidtabell.
1.3. Vid befarad eller inträffad försening vid Resa med Länstrafiken Kronoberg kan Resenären ha
rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag. Denna rätt följer lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter, se lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
1.4. En Resa är att betrakta som försenad om ankomsttiden till Resans slutdestination sker vid en senare tidpunkt än vad som framgår av transportavtalet, eller om ankomsttiden inte anges där, den offentliggjorda tidtabellen.
1.5. Resenären har inte rätt till ersättning i följande fall:
a) Vid fel i tidtabeller efter det att rättelse gjorts genom stations/hållplatsanslag och/eller införande på Länstrafiken Kronobergs hemsida.
b) Vid Resa där byte ingår, om bytet inte anges i den offentliggjorda tidtabellen
(reseplanerare på www.lanstrafikenkron.se eller i Länstrafiken Kronobergs reseapp).
c) Om Resenären lämnat oriktiga uppgifter, eller i övrigt missbrukat förseningsersättningen.
1.6. Om Länstrafiken Kronoberg har ställt in eller senarelagt tiderna för en enskild trafiktjänst, ska bedömningen av om Resan är försenad göras utifrån den ändrade tiden för ankomst i stället för den offentliggjorda tidtabellen, om information om ändringen har offentliggjorts åtminstone tre (3) dygn före den tid för avgång som framgår av den offentliggjorda tidtabellen. Detta gäller inte i de fall Resans ankomsttid till slutdestination framgår av transportavtalet.
1.7. Rätt till ersättning förutsätter normalt sett att Resa sker eller skulle ha skett, med ett Giltigt Färdbevis. Med ”Giltigt färdbevis” avses köpt och aktiverad före ordinarie avgångstid.
1.8. Om Resenären inte har betalt för Resan, får Länstrafiken Kronoberg avräkna den kostnad som Resenären skulle ha haft om denne hade betalat för Resan, innan utbetalning av ersättning sker.
1.9. Varje ansökan om förseningsersättning utreds och prövas innan Länstrafiken Kronoberg beslutar om ersättning.
1.10. Ogrundade försök att ansöka om ersättning vid försening kan komma att polisanmälas av Länstrafiken Kronoberg.
1.11. Reklamation ska ske inom skälig tid. Omständigheter av personlig natur som sjukdom, vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för bestämmande av om Resenären har reklamerat inom skälig tid. En reklamation som lämnas inom två (2) månader efter det att Resan avslutades eller skulle ha avslutats, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid.
1.12. Vid krav på ersättning för annan transport vid försening eller prisavdrag vid försening ska reklamation ske via Länstrafiken Kronobergs hemsida.
1.13. Regler om preskription finns i lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter.