Pressmeddelande: Återbetalning av 30-dagarsbiljetter
Publicerad den 20-03-23Länstrafiken Kronoberg vidtar, på grund av coronaviruset covid-19, nu åtgärder för sina periodresenärer och kommer därför erbjuda återbetalning av 30-dagarsbiljetter.
Länstrafiken Kronoberg har tidigare informerat om de åtgärder som görs för att minska smittspridningen av coronaviruset covid-19 i bussarna. Länstrafiken har begränsat påstigningen framtill på bussen samt stängt av sittplatserna närmast föraren.
Nu har länstrafiken även beslutat att, till de resenärer som önskar, erbjuda återbetalning av kvarvarande dagar på 30-dagarsbiljetter. Återbetalningen fås som ett värdebevis som kommer kunna användas vid köp av länstrafikens produkter, värdebeviset är giltigt ett år från utställandet.
- Vi frångår våra vanliga rutiner för att möta våra resenärer på det bästa sätt vi kan. De resenärer som vill ha sin resterande 30-dagarsbiljett återbetalad i form av ett värdebevis är välkommen att höra av sig till Kundcenter, inget sjukintyg behövs, säger trafikdirektör Thomas Nilsson.
Alla som reser med Länstrafiken Kronoberg behöver ha giltigt färdbevis. Resenärerna uppmanas att resa med periodbiljett eller köpa biljett i reseappen för att minska kontakten med förarna. De resenärer som reser på reskassa eller köper biljett med betalkort måste gå fram till föraren och lösa biljett.
- Våra biljettkontroller fortlöper som vanligt och det är resenärens ansvar att ha giltig biljett, säger trafikdirektör Thomas Nilsson.
Länstrafiken Kronoberg följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten gällande kollektivtrafiken och trafiken körs som vanligt.
- Känner du dig sjuk så stannar du hemma, känner du dig frisk är du mer än välkommen att resa med oss, säger trafikdirektör Thomas Nilsson
För mer information, kontakta:
Thomas Nilsson, trafikdirektör, 0470-58 30 50, thomas.t.nilsson@kronoberg.se