Nya funktioner i reseappen och på Mitt konto
Publicerad den 21-11-09Nu har du möjlighet att låna ut eller överlåta en biljett. För att låna ut eller överlåta en biljett måste både den som lånar ut eller överlåta samt den som lånar en biljett eller tar emot en överlåtelse av biljett vara registrerad i reseappen eller på Mitt Konto samt ha senaste uppdateringen av appen.
Låna ut
Om du har en aktiv periodbiljett kan du låna ut denna en gång per dygn, till max fem olika telefonnummer/biljett som du vill låna ut. På Mitt konto kan du låna ut en biljett som både är aktiverad och inte aktiverad, men i reseappen så kan du bara låna ut en biljett som är aktiverad. För att kunna låna ut en biljett måste du vara registrerad i reseappen eller på Mitt konto. För att kunna ta emot en lånad biljett måste även personen som tar emot biljetten vara registrerad i appen eller på Mitt konto.
72-timmarsbiljetten kan lånas ut max en gång/biljett till en (1) person. 30-dagarsbiljetten kan lånas ut max fem gånger. 365-dagarsbiljetten kan lånas ut upp till 30 gånger och till max fem olika telefonnummer.
Du kan inte ångra en biljett som du lånat ut, men biljetten återkommer till utlånaren kl. 04.00. Det tar minst 5 minuter innan biljetten blir tillgänglig i mottagarens app.
Överlåta
Du kan köpa en enkel- och/eller periodbiljett och sedan överlåta denna till någon annan. Du måste vara registrerad i reseappen eller på Mitt konto för att kunna överlåta en biljett. Då en biljett ska överlåtas till någon annan så måste även denna person vara registrerad i appen eller på Mitt konto. Du kan överlåta en biljett till någon annan som inte är aktiverad.
Det går inte att ångra en överlåtelse av biljett, utan har du överlåtit en biljett till en annan registrerad användare så går det inte att ångra detta.
Det tar minst 5 minuter innan biljetten blir tillgänglig i mottagarens app.
En enkelbiljett kan du överlåta, men inte låna ut.
Hantering av biljetter
Du kan inte hantera biljetter på samma sätt i reseappen, som du kan på Mitt konto, då du inte kan hantera några resekort i appen.
Påminnelse och favoritsök
Om du har en favorittur som du åker ofta kan du spara den som favoritsök samt få en påminnelse om avgången de dagar i veckan som du brukar åka.
Gör så här:
- Sök en resa och välj din favoritavgång.
- Klicka på Resealternativ, välj vilka dagar du vill ha påminnelse och hur lång tid innan avgång du ska få en påminnelse. Det går att ha påminnelse för 2 olika resor.
Hållplats och kartor
Nu kan du även bestämma själv vilken karttyp som du vill att hållplatserna ska visas i. Välj mellan standard, satellit, hybrid och terräng.
Ladda ner reseappen idag!
Har du frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Kundcenter på 0771-76 70 76 eller kundcenter@lanstrafikenkron.se, eller besök oss på Norra Järnvägsgatan 7, i Växjös station.